How to feal great and stand strong: de 7 Mental Power principes

  • Accepteer de realiteit. Wat ligt er binnen je invloedssfeer en wat valt erbuiten? Weet het verschil en accepteer de realiteit. Door je te verzetten tegen wat je overkomt, verlies je energie. Ook al heb je geen controle over datgene wat je overkomt, je hebt wel altijd de keuze over hoe je ermee omgaat. Door je te richten op datgene waar je wel invloed op hebt, zal je je veel sneller weer beter gaan voelen. We zeggen niet dat dit makkelijk is of dat daar geen vervelende emoties bij komen kijken. Maar door het leven te nemen zoals het komt, sta je sterker.
  • Stel je doel. Gegeven de situatie waar je je in bevindt, wat wil je? Waar ga je naar toe? Iemand zonder doelen, wordt geleefd. Bepaal je eigen koers. Zet een doel voor jezelf om een richting op te gaan, breek dat doel vervolgens op in kleinere doelen en ga aan de slag. Wees niet bang om te falen en koester je doelen en dromen. Kijk wat er gebeurt als je je doelen in woord en beeld naar buiten brengt. Een verlangen wordt een gedachte, wordt een doel en een doel wordt werk.

·         Waar sta je nu? – Bepaal je MEIS Meis staat voor Mental Effort Intensity Scale en zegt iets over de mate waarin je je best gaat doen. Het leven zit niet altijd mee. Soms gaan dingen wel zoals jij je voor ogen had, maar soms ook niet. Als je een tegenslag hebt ervaren, kan een loeizware training je helpen met een andere gemoedstoestand. Maar het kan net zo goed zijn dat je er dan niet bij bent met je hoofd. Dus wat moet je doen? Leer de verbinding met jezelf te maken en te voelen. Met dit gevoel kan je beter je grenzen bepalen. Onze coaching sessies starten we regelmatig met de vraag: Hoe gaat het met je? Hoe voel je je fysiek, mentaal emotioneel en spiritueel? Het stellen van de vraag is belangrijker dan het antwoord dat eruit komt. In de MEIS komen alle principes op een praktische en meetbare manier samen. Een simpele schaal van 1-5 vaststellen, brengt je dichter bij je zelf. Daardoor sta je sterker in het leven.

·         Aan de slag – maak er werk van en richt je op het proces. 80% van het werk is simpelweg komen opdagen. Kom opdagen en volbreng de taken die voor je liggen. Daag jezelf uit en ga de competitie aan met jezelf. Alleen met jezelf en niet met anderen. Jouw doel is om een steeds betere versie te worden van jezelf en te leren dat jij jouw eigen doelen dichterbij kunt brengen en kunt realiseren. Richt je daarbij op het proces, het werk en alle stappen ertussen, niet op het eindresultaat. Het gaat om de reis en niet om de bestemming. Door van het proces te leren houden, blijf je gericht op groei. Mensen die zich puur en alleen richten op het resultaat, omarmen niet de weg daar naartoe. Zij ervaren meer last van faalangst en minder plezier, waardoor ze uiteindelijk minder goed presteren.

·         Doe je best. Niet alleen datgene wat je doet is van belang, maar de manier waarop je het doet telt even zwaar. Alleen door je best te doen voor iets dat je wilt bereiken, houd je de controle op je geest. Dus doe je best en geef wat je op dat moment kunt geven. Tijdens een workout laat je nooit je vermoeidheid zien. Niet omdat deze er niet mag zijn. Sterker nog, wij omarmen vermoeidheid, maar wij tonen deze niet. Dat is je mentale training in je fysieke workout. Ja, je hebt hard gewerkt. Ja, je bent moe. En ja, je mag rusten. Maar doe dat in een sterke en veilige houding. Niet je schouders laten hangen, je rug krom laat trekken en je gezicht laten verzakken. Houd je lichaamstaal krachtig en blijf je best doen.

·         Manage je emoties en gedachten. Jij bent niet je gedachten, noch je emoties. Veel mensen identificeren zich met hun gedachten en gevoelens. Dit betekent dat zij binnen een dag zowel droevig als blij om vervolgens weer somber te zijn. Wees geen speelbal van je emoties of gedachten. Het zijn slechts bijproducten van een ego dat continu bezig is om zichzelf te beschermen. In het moment zijn, ergens in opgaan, gedachteloos zijn, is ego-loos leven. Geluk ervaar je zonder belemmerende gedachten. Als je je geest sterker houdt dan je ego, dan heb je invloed op jezelf. Je kan dan deze gedachten en emoties ervaren zonder dat ze vat op je hebben. Ze komen en gaan zoals eb en vloed. Als je je aandacht richt op de emoties en gedachten die je verder helpen en de belemmeringen laat voor wat ze zijn, dan help je jezelf. Dit is de switch tussen focus en awareness. Bij awareness, doe je het licht aan en scan je rustig de ruimte en bij focus doe je de zaklamp aan en kijk je gericht.

·        Maak verbinding met anderen. Erken het feit dat mensen van nature sociale wezens zijn. Empathie, het vermogen om je in een ander te verplaatsen, is datgene wat ons als menselijk soort succesvol maakt. Zonder empathie is er geen vertrouwen, kunnen we niet samenwerken en zijn er geen relaties mogelijk. Zet jezelf op de eerste plaats, maar stel je open voor anderen vanuit zelfvertrouwen. De verbintenissen die we met anderen aangaan en onderhouden, hoe hard werken dat soms ook is, houden ons geestelijk en mentaal gezond. Leef in het licht. Blijf zien en gezien worden. 

COPYRIGHT © TROJAN POWER ACADEMY